Jeugd en leiding van de toenmalige Rudolphstichting in de buurtschap De Glind gingen niet opzij voor moderne kunst. Dat lezen we in een mededelingenblaadje uit februari 1969. Je kunt dit ook constructieve creativiteit noemen of arbeidstherapie, maar het ging bovenal om zinvol bezig te zijn en…in teamverband.
De kolossale Totempaal, twee meter hoog, prijkt als een duidelijk bewijs daarvan op het terrein van het jeugddorp. Althans in die tijd!! Net zoals de bank is deze kolos uit het straatbeeld verdwenen. Waar blijft dat spul? Is er in al die jaren een kunstrovertje actief of houden ze niet van kunst in de Glind?
Het was overigens een werkstuk dat op een hypermoderne expositie van moderne vormgeving beslist niet zou hebben misstaan. De geestelijke en praktische vader van deze schepping is de beeldhouwer K. op ’t Land. In nauwe samenwerking met de heer H. Pathuis, de bedrijfsleider van de toenmalige smederij, heeft hij de jongens weten te interesseren voor dit project.
De Totempaal, hij heeft al vele bijnamen gekregen. Een ervan is ‘De ijzeren Bloem’. De paal had namelijk een standplaats gekregen voor het meisjespaviljoen Clematis. Het object riep bij de jongens iets van avontuur op, indianenverhalen – wel mooi trouwens. Vandaar ook de naam ‘de Totempaal’. Het trok in die tijd wel de aandacht van de bezoekers. Het was trouwens een volledig eigen werk van de jeugdige oud-bewoners uit die tijd. Het was, zo betogen ‘deskundigen’, een plastiek. Er werd veel afvalmateriaal verzameld, er werd gelast en gesmeed. Door het roestproces dat volgde kreeg het gevaarte een passende kleur. Overigens het oprichten van deze ‘ijzeren Hein’, had nogal wat voeten in de aarde, letterlijk en figuurlijk, want de paal met alles erop en eraan, woog maar liefst achthonderd kilo. Het behoeft geen betoog dat een ieder die een bijdrage had geleverd tot de voltooiing van dit kunstwerk, niet weinig trots was; en terecht. De paal werd talloze malen gefotografeerd. Maar goed ook, anders konden we nu niet de foto’s laten zien van dit kunstwerk.
Ik denk overigens dat ‘deskundigen’ het kunstwerk nu ‘De leegte’ zouden noemen. Wat overbleef is namelijk leegte. Wie weet komt er nog eens een prachtige foto-expositie van al die kunst die door oud-bewoners is gemaakt.
Bron: Mededelingenblaadje, vrij vertaald. – Thema kunst.
Jaap Krediet